Grafik

Här överst ny grafik, längre ner grafik i alfabetisk ordning och allra längst ner info om de grafiska metoder jag använder.


Att skicka tavlor, små och medelstora grafik kostar 150:-. Och detta i hela Sverige.


Bodar i solnedgång

FINE ART PRINT

Pris: 4600:- + 1300:- Silverlackad träram, med glas och passpartout.
Bilden är 50x50cm och med ram ca 65×66 cm

Fine Art Print på arkivbeständig och syrafri akvarellpapper, 50 signerade exemplar. 

Nr 1 är större: 60×60 cm och med ram ca 75×76, pris 5600:- + 1500:- för silverlackad träram





Katt i fönstret- Hälleviksstrand
FINE ART PRINT

Pris: 4600:- + 1300:- Silverlackad träram, med glas och passpartout.
Bilden är 50x50cm och med ram ca 65×66 cm

Fine Art Print på arkivbeständig och syrafri akvarellpapper, 50 signerade exemplar. 

Nr 1 är större: 60×60 cm och med ram ca 75×76, pris 5600:- + 1500:- för silverlackad träram





Fiskebäckskil

FINE ART PRINT

Pris: 4600:- + 1300:- Silverlackad träram, med glas och passpartout.
Bilden är 50x50cm och med ram ca 65×66 cm

Fine Art Print på arkivbeständig och syrafri akvarellpapper, 50 signerade exemplar. 

Nr 1 är större: 60×60 cm och med ram ca 75×76, pris 5600:- + 1500:- för silverlackad träram


Kungshamn – Soluppgång

FINE ART PRINT

Storlek: 55 x 80 cm. utan ram 35 x 60 cm

Arkivbeständig, syrafri akvarellpapper, 50 signerade ex.

Pris 4600:- +1300:-silverlackad träram


Kyrkesund

FINE ART PRINT

Pris: 4600:- + 1300:- Silverlackad träram, med glas och passpartout.
Bilden är 50x50cm och med ram ca 65×66 cm

Fine Art Print på arkivbeständig och syrafri akvarellpapper, 50 signerade exemplar. 

Nr 1 är större: 60×60 cm och med ram ca 75×76, pris 5600:- + 1500:- för silverlackad träram


Åstol, Marstrand, Pater Noster
Åstol, Marstrand, Pater Noster fyr

FINE ART PRINT

Storlek: 57 x 80 cm. utan ram 37 x60 cm

Arkivbeständig, syrafri akvarellpapper, 50 signerade ex.

Pris 4600:- +1300:-silverlackad träram


Nationaldagen

FINE ART PRINT

Pris: 4600:- + 1300:- Silverlackad träram, med glas och passpartout.
Bilden är 50x50cm och med ram ca 65×66 cm

Fine Art Print på arkivbeständig och syrafri akvarellpapper, 50 signerade exemplar. 

Nr 1 är större: 60×60 cm och med ram ca 75×76, pris 5600:- + 1500:- för silverlackad träram


GRUNDSUND Hamnen

Format: 61 x 80 med ram, 40×62 utan ram 50 exemplar.

Pris: 4600:- + 1300:- silvemålad träram

Fine Art Print på arkivbeständigt och syrafri akvarellpapper.

50 numrerade och signerade exemplar.


Katter seglar

Grafik på akvarellpapper i 50 numrerade och signerade exemplar.
Inramad i vitt ram: 50×50 cm kostar 4900:-.
(eller 70×70 cm på beställning)


Hundar – Midsommar

Grafik på akvarellpapper i 50 numrerade och signerade exemplar.
Inramad i vitt ram: 50×50 cm kostar 4900:-.
(eller 70×70 cm på beställning)






FINE ART PRINT

Fine Art Prints historia

Metoden föddes i Frankrike och USA, i början av 1990- talet. Den är en blandning av traditionella inkjet-metoden och digitalteknik.

Till en början användes färger som inte var ljusäkta, men snart hade flera bläcktillverkare tagit fram beständiga bläck.

Den trycktekniken används för framställning av grafisk konst i begränsade serier och har den fördelen att konstnären får total kontroll över produktionen av sina bilder.

Metoden möjliggör för konstnärer att erbjuda sina konstverk i små upplagor, man kan göra varje tryck för sig, med hög tryckkvalitet.

Fine art kan anses vara den moderna formen av konstnärlig tryckteknik.

Mina tryck

Trycks i begränsad upplaga av 50.
Tryck av högsta kvalitet, syrafritt akvarellpapper.
Numrerat och signerat, livstid på 400 år, använder blekbeständiga arkivfärger.

LITOGRAFI  STENTRYCK- allra finaste grafik

Ariana jobbar med litografi

Litografierna är skapade på mycket gamla manuella tryckpressar.
Fet tusch o krita användes på den ytterst finkorniga kalkstenen från Solnhofen i södra Tyskland. Inför varje avtryck fuktas stenen på nytt samtidigt som ny färg valsas på.
Ojämnheter i stenens kanter lämnar karakteristiska avtryck som samspelar med konstverket.
Varje färg trycks för sig. Detaljer har kompletterats med krita och litografisk färg.
Efter avslutat tryck överkorsas stenen dvs. man kan inte trycka fler exemplar av detta motiv.

Antalet litografier av samma bild 15-20.

Litografins historia

Måseskär Fyr
Måseskär Fyr Litografi

Kategori: Litografi
Beskrivning
Format: Bildstorlek 42×58 Inramad 66×80 15 exemplar
Pris: 5000:- + 1200:- ram
Format: Litografierna är skapade på mycket gamla manuella tryckpressar. Fet tusch o krita användes på den ytterst finkorniga kalkstenen, som inför varje avtryck fuktades på nytt samtidigt som ny färg valsades på. Ojämnheter i stenens kanter lämnade karakteristisk
Pris: Ojämnheter i stenens kanter lämnade karakteristiska avtryck som samspelar med konstverket. Varje färg trycktes för sig. Detaljer har kompletterats med krita och litografisk färg. Efter avslutat tryck blev stenen överkryssad dvs. man kan inte trycka fler exemplar.

Uppfinnaren av litografi är Alois Senefelder, född i Prag 1771-1834. Under slutet av 1790-talet arbetade han fram en ny tryckmetod där han använde kalkstenen som fanns i bergen i närheten. Den kalksten som främst använts kommer från Solnhofen i södra Tyskland, där man fortfarande bryter sten. Det är en miljontals år gammal kalkstensskiffer som har en unik förmåga att ta upp vatten. Stenen är nästan slut i berget och gissa att den är dyr nuförtiden.

Han konstruerade en tryckpress, tog fram de rätta kemiska metoderna för att bearbeta stenen och den feta kritan för att rita på stenen. Med uppfinningen av färglitografin 1837, kunde litografierna även tryckas i flera färger.

Det nya trycket byggde på principen att fett och vatten stöter bort varandra. När man trycker direkt på en sten blir trycket spegelvänt. Det innebär att konstnären som tecknar på stenen måste arbeta spegelvänt.

Mozarts noter spreds tack vare stentrycket! Ett annat område var konstreproduktioner och kartor. Kejsar Napoleon skickade en spion till München för att lära sig litografi. De stridande arméerna hade ofta med sig ett litet fälttryckeri för att kunna trycka kartor.   Några konstnärer som använde litografin: Fransisco de Goya, 1746-1828 använde litografin för att teckna bilder från tjurfäktningsarenan.
Henri Toulouse-Lautrec, 1865-1901  inspirerad av japansk bildkonst.
Pablo Picasso, 1881-1973 experimenterade med det litografiska trycket och hans produktion av litografiska blad har fått stor spridning över världen.
Edward Munch, 1863-1944 Munchmuseet i Oslo har en stor samling med hans litografiska blad.
Svenska konstnärer som gjorde litografier: Sven Erixson 1899-1970, Albin Amelin 1902-1975, Isaac Grünewald 1889-1946, Reinhold Ljunggren 1920-2006, Otte Sköld 1894-1958, Ariana Ramhage 1959  

Stenen var dyr redan på Senefelders tid, den var tungt och bräcklig, så man försökte hitta nya metoder, här några av de som jag använder:

SERIGRAFI

SERIGRAFI

Mina tryck

Göteborg Lilla Bommen
Kategori: Serigrafi
Format: 51X39 cm (74X62 inramad). Fabriano 300 grams akvarellpapper (71X51 cm). Till bilderna används 14 färger, dvs lika många handgjorda skärmar. Bilderna överförs fotografiskt med handgjord retuschering. Screen 100-180 linjer per cm. Tryckningen sker för hand.
Pris: 4000:- + 1000:- ram

Serigrafierna är skapade för hand. Stora (Kyrkesund och Marstrand) eller medelstora bilder (Göteborg)

Trä ramar användes. Varje färg trycktes för sig. Detaljer har kompletterats med krita och akvarellfärg.

Antalet serigrafier av varje bild 52 eller 86.

Serigrafins historia

Göteborg Lilla Torget
Kategori: Serigrafi
Format: 51X39 cm (74X62 inramad). Fabriano 300 grams akvarellpapper (71X51 cm). Till bilderna används 14 färger, dvs lika många handgjorda skärmar. Bilderna överförs fotografiskt med handgjord retuschering. Screen 100-180 linjer per cm. Tryckningen sker för hand.
Pris: 4000:- + 1000:- ram

Grafisk metod för konstnärligt tryck.Tekniken utvecklades som flerfärgstryck under 1800-talet.
Som konstnärlig teknik började den användas under1940-talet i USA och togs snabbt upp av konstnärer i Europa.
Trycket uppstår genom att man gör en skärm för varje färg som skall tryckas.
På den uppspända väven täcks vissa partier av lim. I de delar som ej täppts passerar färgen genom den finmaskiga väven.
Tryckningen sker för hand.
Vid silkscreentryck kan man bara trycka en färg åt gången, men genom att trycka nya lager färg på samma papper kan den slutliga bilden ha oändligt många färger.
Inom västerländsk konst började amerikanska konstnärer använda silkscreentryck i slutet av 1930-talet. Den mest kända är Andy Warhol 1928-1987.

COLOROGRAFIER

Man använder metallplåtar istället för stenen. Mina bilder trycks med fem färger.

Upplagan är begränsad. Numrerat och signerat.

Är du intresserad att se fler tavlor från tex. Grundsund följ den här länken till min blogg